کدخبر: ۷۹۴۸۲
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۹
چاپ

کارشناس رسانه در گفتگو با آفتاب گچساران:

«اربعین» رسانه‌ای سترگ در تعامل تمدن‌های بشری

موسی زارعی پور گچساران

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: اربعین به‌عنوان رسانه ماندگار حماسه حسینی، در کنار ایجاد تمدن نوین اسلامی این ظرفیت را دارد که رسانه‌ای برای اشتراک و همگرایی همه تمدن‌های بشری باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، موسی زارعی پور، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص نقش مؤثر رسانه‌ها در معرفی حماسه بزرگ اربعین گفت: اربعین یا همان عدد چهل در فرهنگ دینی و ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد که به‌عنوان نمونه‌هایی راجع به اهمیت عدد چهل می‌توان به میقات رفتن حضرت موسی (علیه‌السلام) اشاره کرد. یا بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام که به مدت چهل شبانه‌روز در غار حرا به تهجد و خودسازی پرداختند و یا در سیره و سلوک بزرگان برای رسیدن به مرتبه معنوی و عرفانی، عدد چهل را برمی‌گزینند.
وی افزود: بنابراین در بحث نویسندگی و تألیف بسیاری از نویسندگان دینی و مذهبی کتاب‌هایی با عنوان چهل حدیث به تحریر درآوردند یا در موضوع سن انسان‌ها، چهل‌سالگی، سن پختگی و کمال به‌حساب می‌آید که در بحث آیین‌ها ملی و قومیتی هم در فرهنگ ایرانیان عدد چهل از اهمیت بالایی برخوردار است و این‌ها نمونه‌هایی از شأن و جایگاه عدد چهل در فرهنگ دینی و ایرانی به شمار می‌رود.
زارعی پور ادامه داد: اما تاریخچه پیاده‌روی به زیارت ائمه اطهار علیهم‌السلام  ، به زمان شیخ بهایی (رحمت‌الله علیه) برمی‌گردد که در سال ۱۰۰۹ هجری قمری شیخ بهایی از اصفهان عزم مشهد کرده و با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام  رفت. هرچند اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز به این سنت نیکو اقدام کرده‌اند و نقل‌شده است که امام حسن علیه‌السلام  بیست‌وپنج مرتبه از مدینه با پای پیاده به زیارت‌خانه خدا رفتند. در روایت دیگر خود حضرت اباعبدالله علیه‌السلام  مسیر زیارت‌خانه خدا را پیاده می‌پیمود، درحالی‌که محمل‌ها و جهازها در کنار ایشان حرکت می‌کردند.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: ولی در قرن‌های گوناگون اسلامی و به‌مقتضای حکومت‌های مختلف مشکلات بسیاری به خود دیده و همان‌گونه که زیارت ائمه اطهار علیهم‌السلام  در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دچار سختی‌های فراوان بوده، این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است و حاکمان شیعی مثل آل‌بویه و صفویه، به این سنت حسنه اقدام کرده و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان داشته‌اند.
وی افزود: بااین‌وجود نیز تردیدی نیست که اربعین به‌عنوان رسانه ماندگار حماسه حسینی، در کنار ایجاد تمدن نوین اسلامی، این ظرفیت را دارد که رسانه‌ای برای اشتراک و همگرایی همه تمدن‌های بشری باشد. بهترین دلیل بر این ادعا، حجم شگفتی از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های داخلی به مراسم اربعین و اهمیت زیارت حضرت سید الشهداء (علیه‌السلام) و شهدای کربلا معطوف می‌شود، ولی یک سؤال ایجاد می‌شود که چرا «اربعین» تا این اندازه مهم و شایسته توجه همه دوستداران اهل‌بیت علیه‌السلام  و اندیشمندان و متفکران و آزادی خواهان در سراسر عالم است؟
 زارعی پور تصریح کرد: اما نکته نخست دراین‌باره آن‌که اربعین حسینی، نخستین مناسبتی در تاریخ بوده است که در آن، یاد حقیقت نبرد حق و باطل و شهادت مظلومانه حضرت سید الشهداء علیه‌السلام  ویاران باوفایش به‌عنوان شاخص‌ترین و حداقل یکی از شاخص‌ترین وقایع تاریخ بشر زنده شد و بر این اساس، «اربعین» را می‌توان «رسانه عاشورا» نامید.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در ادامه بیان کرد: نکته دوم، اینکه امروزه اربعین حسینی این ظرفیت را پیداکرده که تولیدکننده و بازتاب‌دهنده حجم شگرفی از تبلیغات و کارکردهای رسانه‌ای باشد که البته متأسفانه همچنان در این زمینه کمبودهای فراوانی به چشم می‌خورد. اکنون لازم است که همه تمدن‌های بشر متفق النظر به این نقطه برسند که حماسه اربعین و تکرار هرساله آن، مناسب‌ترین زمینه برای تحقق حق مداری و عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی و دوستی باکرامت انسانی است، امری است که دریک محیط با تنوع نژادی و زبانی می‌تواند به یک هم‌گرایی و هم‌افزایی بی‌نظیر در سطح بین‌المللی بیانجامد.
وی افزود: اما نکته قابل‌یادآوری از نگاه رسانه به اربعین حسینی این است که علاوه بر اینکه رسانه‌های جمعی بنا به رسالت ذاتی‌شان به رویدادها و موضوعات خبری مانند اربعین می‌بایست به تولید و بازتاب آن  بپردازند (هرچند برخی رسانه‌های بین‌المللی علی‌رغم شایسته بودن برای تولید و بازتاب مراسم اربعین ولی گزینشی رفتار می‌کنند) اما امروزه این قضیه شکل دیگری به خود گرفته و آن اینکه عاشقان مکتب حسینی در سراسر عالم هرکدامشان می‌توانند به‌عنوان یک رسانه عمل کنند و به انتقال و مخابره حقیقت پیام عاشورا و اربعین در دنیا با استفاده از بستر فضای مجازی بپردازند.
زارعی پور ادامه داد: بنابراین چالشی که امروز بر سر راه انتقال و مخابره رویدادهای عظیم و ماندگار این‌چنینی مانند اربعین حسینی وجود دارد امپراتوری رسانه در سطح دنیاست. امپراتوری رسانه که مدیریت آن در دست آمریکا و صهیونیسم و چند کشور غربی و حمایت مالی چند کشور محدود عربی است، به دلایلی ازجمله: تضاد باسیاست‌های سلطه‌طلبانه آن‌ها و مضر دانستن بیداری و آگاهی مردم جوامع خود نسبت به اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام که عدالت‌خواهی آزادی‌خواهی و ذلت نپذیرفتن و کرامت انسانی از برجسته‌ترین آن اهداف بودند، مقابل اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورا و تولید و بازتاب مراسم اربعین  ایستاده‌اند و بازهم می‌ایستند.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات  خاطرنشان کرد: اگرچه در این خصوص به موفقیت‌های مقطعی رسیده‌اند و توانسته‌اند مردم جوامع  به‌ویژه نسل جوانشان را با  سانسور در یک فضای بی‌خبری و ناآگاهی نسبت به اهداف عاشورا و اربعین نگهدارند ولی غافل‌اند از این‌که طبق نص صریح قرآن نمی‌توانند نور خدا که همان ندای حق‌طلبانه امام حسین علیه‌السلام  ویاران باوفایش در روز عاشورا سال ۶۰ هجری و حوادث بعد از قیام و تأثیراتی  که قیام امام حسین علیه‌السلام  بر روی سایر انقلاب‌های مردمی در سطح جهان به‌خصوص انقلاب اسلامی ایران داشته است، خاموش نمایند.
 وی در پایان هم گفت: ازاین‌رو بهترین سند بر این ادعا این است که در مقطع کنونی پس از سپری شدن هزار چهارصد سال و اندی از قیام عاشورا روزبه‌روز بر شور و شعور حادثه عاشورا و مراسم اربعین در نزد جوامع بشری افزوده گردیده و در عمل علی‌رغم هزینه‌های زیاد در کم‌فروغ کردن اجتماعات عاشورایی و اربعین توسط امپراتوری رسانه، استیصال و درماندگی جبهه کفر و نفاق در رأس آن‌ها  آمریکا  و اسرائیل و چند کشور معدود غربی و عربی را شاهدیم.
 انتهای خبر/

پربیننده ترین ها