کدخبر: ۷۹۴۸۷
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸
چاپ

از نذورات مردمی تا خادمی داوطلبانه؛

عشق خدمت به زوار اربعین‌حسینی در گچساران+ تصاویر

برپایی 15 موکب اربعین، ازجمله خدماتی است که گچسارانی‌ها امسال به زائران اباعبدالله علیه‌السلام در این شهرستان ارائه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، موکب‌های گچساران باهمت جوانان و عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام در نقاط مختلف این شهرستان برپاشده‌اند و پذیرای زائران اربعین هستند. زائران علاوه بر اسکان و پذیرایی در موکب‌های گچساران خدمات متعدد فرهنگی نیز دریافت می‌کنند، نماز جماعت باهمت روحانیون در همه موکب‌ها اقامه می‌شود بخش‌هایی برای پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام نیز برپاشده است بخش‌های نقاشی و قرائت قرآن ویژه کودکان نیز در موکب‌ها تعبیه‌شده و مربیانی در موکب‌ها مستقر هستند تا کودکانی که همراه خانواده خود به سفر اربعین آمده‌اند نیز از خدمات فرهنگی بهره‌مند شوند و جایزه‌بگیرند. برپایی ایستگاه‌های صلواتی توزیع چای و شربت، تدارک وعده صبحانه، ناهار و شام نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط خادمان گچسارانی در موکب‌های اربعین این شهرستان است.

عشق خدمت به زوار اربعین‌حسینی در گچساران+ تصاویر

امروز ایرانی، افغانی، کشمیری و پاکستانی از شهری عبور می‌کنند که روزی معبر شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس بوده است. مردمان سرزمینی که استقبال و میزبانی از زائران حسینی را افتخار خود می‌دانند و به نماد فرهنگ مهمان‌نوازی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل‌شده‌اند. موکب‌ها باهدف خدمات‌رسانی به زائران میلیونی حرم مطهر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام برپاشده و مردم ولایتمدار این دیار نفت‌خیز پذیرای صدها هزار زائر اربعین حسینی در این ایام بوده‌اند تا این شهرستان به‌عنوان معبر ایثارگران در دوران دفاع مقدس و در مسیر تبیین سبک زندگی اسلامی و الگوی معنوی اهل‌بیت علیهم‌السلام، همانند گذشته یک نقش مهم و محوری در این زمینه داشته باشد.

به گفته متولیان امر موکب‌های گچساران روزانه پذیرای بیش از ۱۶ هزار زوار و دلدادگان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هستند این شهرستان به دلیل همسایگی با استان خوزستان (مرز شلمچه) یکی از گذرگاه‌های کاروان‌های اربعین حسینی به شمار می‌رود و به همین دلیل 15 موکب برای ارائه خدمات در مسیرهای رفت‌وبرگشت زائران اربعین در گچساران و در مسیر کاروان‌ها دایر شده است.

با این تفاسیر مسئول ستاد عتبات عالیات گچساران در این خصوص گفت: عاشقان اباعبدالله حسین علیه‌السلام در 15 موکب در سطح شهر و روستاهای گچساران کار خدمات‌رسانی به زائران را به عهده‌دارند که تعدادی از این موکب‌ها در سطح شهر و تعدادی دیگر نیز در بیرون از شهر کار خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله حسین علیه‌السلام را انجام می‌دهند.

سید علی رضازاده افزود: بیش از ۲ هزار نفر کار خدمت به کاروان‌های حسینی در موکب‌های این شهرستان را برعهده‌گرفته‌اند که همه هزینه‌های پذیرایی در سه وعده شبانه‌روز را شهروندان ولایتمدار این شهرستان به‌صورت نقدی و غیر نقدی تأمین می‌کنند.

عشق خدمت به زوار اربعین‌حسینی در گچساران+ تصاویر

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین کادر پزشکی و پرستار به‌صورت نوبتی (داوطلبانه) در موکب‌های این شهرستان خدمات درمانی انجام می‌دهند و موکب‌های مستقر در این شهرستان تا بعد از اربعین حسینی (ششم شهریور امسال) برای میزبانی زائران اربعین حسینی دایر هستند.

مسئول ستاد عتبات عالیات گچساران گفت: در طول شبانه‌روز بیش از سه هزار زائر اربعین در این شهرستان اسکان داده می‌شوند چراکه این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در همسایگی خوزستان یکی از گذرگاه‌های کاروان‌های اربعین حسینی است.

مسئول موکب حضرت بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها گچساران در ادامه نیز در خصوص خدمت‌رسانی به زوار اربعین در این شهرستان هم تصریح کرد: چندین سال است که برای خدمت به زائران اربعین حسینی در گچساران با دایر کردن موکب تلاش می‌کنیم و موکب حضرت بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها هفت سال است که در گچساران برای ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی دایر شده است.

جان محمد محمدی ادامه داد: در سال‌های گذشته این موکب بالاتر از فلکه فرودگاه جنب تالار رضا این شهرستان برپا می‌شد که از سال گذشته نیز تصمیم بر این شد که موکب در پارک بانوان مستقر و پذیرای زائران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام باشد.

عشق خدمت به زوار اربعین‌حسینی در گچساران+ تصاویر

 وی افزود: امسال این موکب از 20 مردادماه پذیرایی از زائران اربعین را آغاز کرده و تا چند روز بعد از اربعین نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد، موکب حضرت بی‌بی حکیمه گچساران پذیرای زائرانی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، یزد، فارس و...همچنین زوار کشور پاکستان خواهد بود و تاکنون به بیش از 20 هزار زائر اربعین حسینی خدمات ارائه کرده است.

 محمدی در ادامه هم بیان کرد: میانگین پذیرایی روزانه این موکب 4 هزار نفر در ۳ وعده صبحانه، ناهار و شام بوده اگرچه در موکب حضرت بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها گچساران افزون بر ۵۰ نفر خادم خانم و آقا به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

ادامه نیز مسئول موکب طریق الکربلا گچساران در این خصوص گفت: با مشارکت فعال شهروندان خداجوی این شهرستان روزانه سه هزار نفر زائر اربعین حسینی در این موکب اسکان و پذیرایی می‌شوند.

محمد رمضانی تصریح کرد: عاشقان اباعبدالله حسین علیه‌السلام در موکب طریق الکربلا گچساران در بوستان شهدای گمنام کار خدمات‌رسانی به زائران را به عهده‌دارند که این زائران که از استان‌های شرق ایران و کشورهایی مانند پاکستان در قالب کاروان‌های بزرگ و کوچک عازم کشور عراق برای شرکت در آیین اربعین حسینی هستند که در این شهرستان برای مدتی کوتاه توقف می‌کنند.

عشق خدمت به زوار اربعین‌حسینی در گچساران+ تصاویر

رمضانی تأکید کرد: بیش از ۵۰۰ نفر به‌صورت شبانه‌روزی و پاره‌وقت کار خدمت به کاروان‌های حسینی در موکب طریق الکربلا گچساران را به عهده گرفته‌اند. همه هزینه‌های پذیرایی در سه وعده شبانه‌روز و میان وعده‌ها را شهروندان ولایتمدار این شهرستان به‌صورت نقدی و غیر نقدی تأمین می‌کنند اگرچه در این موکب خدمات پزشکی، پرستاری و مکانیک خودرو نیز انجام می‌شود.

سردار حسن حکمتیان در خصوص تعداد موکب‌های کهگیلویه و بویراحمد در عراق گفت: همزمان با آغاز پیاده‌روی اربعین ۸۷ موکب استان در این مراسم پیاده‌روی بزرگ همکاری می‌کنند که ۳۷ موکب استان در عراق مستقر است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کهگیلویه‌ و بویراحمد افزود: با توجه به اینکه زائران زیادی از کشورهای افغانستان و پاکستان از گچساران و باشت عبور می‌کنند 17 موکب در این دو شهرستان مستقرشده‌اند.

وی ادامه داد: یک موکب در جاده بابا میدان یاسوج، یک موکب در جاده سپیدار، یک موکب در جاده پاتاوه_دهدشت و یک موکب در کنار پلیس‌راه یاسوج-اصفهان حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کهگیلویه‌ و بویراحمد با اشاره به اینکه همه موکب‌ها پیوست فرهنگی دارند گفت: قريب به پنج هزار نفر در اين موكب‌ها فعاليت می‌كنند همچنین در همه این مواکب روحانی و پرستار حضور دارد.

عشق خدمت به زوار اربعین‌حسینی در گچساران+ تصاویر

حکمتیان ادامه داد: در روز‌های گذشته مواکبی که پرونده خود را تمدید کرده یا جدید اخذ کردند، اموال خود را با انجام تشریفات گمرکی از مرز عبور دادند و اکنون در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین هستند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تصریح کرد: خدمت‌رسانی به زائران اربعین توسط موکب‌های استان تا بعد از اربعین حسینی به زائران نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای خبر/

پربیننده ترین ها