کدخبر: ۵۲۴۷۸
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۲
چاپ

ممنوعیت کوچ عشایر در گچساران تا 20 اردیبهشت ماه

ممنوعیت کوچ عشایر در گچساران تا 20 اردیبهشت ماه

رئیس امور عشایر گچساران با اشاره به ممنوعیت کوچ عشایر به مناطق ییلاقی گفت: عشایر از 20 اردیبهشت می‌توانند نسبت به انتقال دام و کوچ به مناطق ییلاقی اقدام کنند.

به گزارش آفتاب جنوب ، ‌قربان کریمی پیش از ظهر امروز در نشست شورای عشایر این شهرستان اظهار کرد: زندگی عشایری با وجود شباهت‌های زیادی که با سایر جوامع شهری و روستایی دارد، دارای تفاوت عمده‌ای در نحوه امرار معاش و زندگی آن‌ها است.

رئیس امور عشایر گچساران افزود: همین امر سبب شده که عشایر نزد خداوند دارای احترام ویژه‌ای باشند و همه مسئولان باید در زمینه خدمات‌رسانی به عشایر از هیچ کوشش و فرصتی فروگذاری نکنند.

کریمی با اشاره به اینکه کوچ عشایر تا قبل از 20 اردیبهشت ممنوع است، به تشریح دلایل ممنوعیت کوچ عشایر به مناطق ییلاقی پرداخت.

وی تصریح کرد: کوچ و چرای زودهنگام یکی از عوامل اصلی تخریب مراتع بوده و مراتع ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد، آمادگی چرای دام پیش از موعد را ندارد.

کرمی با انتقاد از ورود عشایر برخی شهرستان‌های همجوار از مسئولان خواست در این زمینه نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره امور عشایر گچساران یادآور شد: 12 توقفگاه در مسیر عشایر کوچنده این شهرستان ساماندهی شده که 12 مخزن 24 متر مکعبی برای تأمین آب آشامیدنی انسان و دام در این استراحتگاه‌ها نصب شده است.

کریمی از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران خواست تا نسبت به حفر کانال 600 متر لوله پلی‌اتیلن در محل اسکان عشایر آبگندی همکاری لازم را داشته باشند.

وی گفت: اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران نیز در زمینه حمل دستگاه‌های راهسازی اداره عشایر همکاری مطلوبی داشته باشند.

کریمی با تأکید بر لزوم رعایت مسائل ایمنی زیست‌محیطی عشایر در هنگام حفاری خاطرنشان کرد: شرکت ملی حفاری لازم است جدیت لازم را در این زمینه معمول دارد.

وی یادآور شد: نشست امور عشایر فرصت مناسبی برای بیان مشکلات عشایر و ارائه و تصویب راهکارهای مطلوب برای برطرف کردن این مشکلات بوده که درصورت اجرای به موقع مصوبات، خدمت مطلوبی به جامعه عشایری است.

 

انتهای پیام/م

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها