کدخبر: ۵۳۳۵۴
۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۱
چاپ

ورود شاهنامه شاه طهماسب به گچساران

رئیس انجمن شاهنامه‌خوانی گچساران از ورود شاهنامه نفیس طهماسبی به این شهرستان به عنوان نخستین شهر جنوب‌غربی ایران که میزبان این شاهنامه است، خبر داد.

فیروز حسنی صبح امروز در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، با اشاره به ورود شاهنامه نفیس طهماسبی به اولین شهرستان جنوب غربی کشور ، تصریح کرد: شاهنامه طهماسبی، شاهنامه‌ای نفیس و با ارزش محسوب می‌شود و پس از رونمایی از این اثر نفیس در ایران یک جلد را خریداری کرده و به شهرستان گچساران منتقل کردیم.

رئیس انجمن شاهنامه‌خوانی گچساران تصریح کرد: شاهنامه شاه طهماسب، نفیس‌ترین شاهنامه عصر صفوی با 258 مجلس نقاشی از افسانه‌ها، اساطیر و داستان‌های شاهنامه به‌شمار می‌رود که با منظومه‌ حماسی در یک‌ هزار و ‌٢٠٠ صفحه به خط نستعلیق درآمده است.

وی گفت: تاریخ آغاز شاهنامه‌ طهماسبی به دوره‌ سلطنت شاه اسماعیل صفوی، احتمالا به دو سال قبل از فوت شاه اسماعیل صفوی باز می‌گردد.

حسنی ادامه داد: پس از شاه اسماعیل، پسرش طهماسب اول کار را دنبال کرد و این اثر نفیس تا اوایل قرن نوزدهم در دربار عثمانی بوده و دیگر خبری از آن به دست نیامده تا این که در سال ١٩٠٣ میلادی در نمایشگاه آثار هنر اسلامی در موزه‌ هنرهای تزیینی پاریس به نمایش گذاشته می‌شود.

 

انتهای پیام/م

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها