کدخبر: ۷۸۰۲۹
۲۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۰
چاپ

آرامش و امنیت؛ مهم‌ترین آثار اجتماعی حجاب

هدف از تشریع و ایجاب حکم حجاب اسلامی دست‌ یافتن به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی جهت استحکام و گسترش امنیت اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محمد علی نژاد، فعال فرهنگی گچساران در مطلبی در خصوص جایگاه عفاف و جاب در جامعه نوشت:خداوند متعال برای زندگی انسان قوانینی را وضع نموده  و آنها را برای آسایش ، رفاه و سلامت مردم قرار داده است. در قوانین الهی جوانب مختلفی وجود دارد که از جمله این جوانب می توان به جنبه های فردی و اجتماعی اشاره کرد.

یکی از این قوانین که شامل جوانب فردی و اجتماعی می شود حجاب و عفاف است که خداوند در قرآن فرموده است که ای زنان و دختران مومنه دامان خود را از گناه و آلودگی حفظ کنید و حجاب را بر بدنتان بگسترانید بگونه ای که فقط آن قسمت هایی که عادی و تحریک کننده نیستند مانند قرص صورت و مچ دست پیدا باشد. در همین آیه در سوره  نور به مردان هم متذکر می شود که چشمان خود را از نگاه کردن به نامحرمان و آنچه که موجب هوسرانی شما می شود محفوظ بدارید.

ببینید قرآن به چه زیبایی این قانون  الهی را بیان نموده است. در این قانون دو جنبه  دیگر نیز وجود دارد، یک جنبه  ایجابی هست که ما برای اطاعت از خدای متعال و حفظ فرهنگ جامعه ی اسلامی بایستی خود را از نگاه نامحرمان در امان بداریم و جنبه  سلبی آن هم این هست که برای جلوگیری از ترویج گناه و فحشاء و جلوگیری از ترویج ناپسند الهی، حرمت و لزوم این هدیه ی  مهم الهی را رعایت کنیم.

در جامعه  اسلامی پایبندی به این قوانین الهی برای حفظ امنیت و آرامش بندگان خداوند لازم و عینی می باشد .حفظ حجاب و تاثیرات آن بر حیطه ی خانواده را اگر بررسی کنیم، استواری و استحکام خانواده را در پی دارد به طوری که رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی و تعادل شخصیتی در پرتو حجاب محقق می‌شود. حفظ حجاب و پوشش مناسب دختران و زنان موجب ریشه کنی بسیاری از بیماری‌های اخلاقی جنسی شده و یا حداقل موجب کاهش آنها می‌ شود. در واقع زنان با حفظ حجاب به سعادت حقیقی خود دست می یابند.

بخاطر وجود جاذبه ها و زیبایی هایی که خداوند متعال در زنان قرار داده است ، عناصر حجاب و عفاف برای زنان از اهمیت بالاتری نسبت به مردان برخوردار است. انسان با وجود داشتن یک حفاظ و پوشش، احساس آرامش بیشتری دارد. پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است، هر چه این پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت زنان بالا می‌رود؛ چرا که پوشش زنان در کاهش مفاسد اجتماعی نقش موثری دارد.

عفاف و پاکدامنی، پیامد نیکوی تقوای الهی و باعث تقرب الهی می شود. نوع پوشش زنان، معرف شخصیت  آنهاست که موضع گیری مردان را در برابر آنها مشخص می‌کند پس باید در زمینه حفظ حجاب و آثار آن در اجتماع، برای زنان،دختران و نسل جوان و همچنین مردان با ارائه  آموزش ها و نشست های علمی و فرهنگی این پیامد ها را روشن کنیم.

 امنیت اجتماعی در هر جامعه انسانی به عنوان یک شاخص اساسی مطرح است، و وجود آن در سطح جوامع نظم و بقاء را به عنوان مهم‌ترین کارکرد اساسی خود به‌وجود می‌آورد. در جوامع بشری امروز، معمولا نظم و امنیت اجتماعی که حد واسطی است میان امنیت فردی و ملی، توسط مردم به نظام،دولت و در مفهوم عام تر به حکومت واگذار و تفویض می شود.

 نظام ما و حکومت اسلامی ما موظف است که به عنوان یک حکومت اجرا کننده  قوانین الهی، امنیت و نظم اجتماعی را با اجرای احکام خداوند و ترویج شریعت الهی و نبوی در جامعه ایجاد کرده و مانع گسترش نا امنی ها و ناهنجاری های اجتماعی بشود. در این مورد یکی از مهمترین مولفه ها برای حفظ امنیت اجتماعی، حفظ حجاب در جامعه و جلوگیری از ایجاد پدیده ی برهنگی است.

با وجود پدیده  بی‌حجابی و یا برهنگی، روابط آزاد و نامشروع جنسی، جامعه را فرا می‌گیرد و به همان نسبت کانون خانواده‌ها سست شده، آمار ازدواج کاهش می‌یابد و ازدواج‌های گذشته هم به جدایی و طلاق منجر می‌شود. بنابراین وجود خانواده سالم و مستحکم در گرو گسترش فرهنگ حجاب خواهد بود.

ما به عنوان عضوی از جامعه، باید تابع ضوابط روابط اجتماعی باشیم تا وظیفه فردی خود را در برپا کردن آرامش و امنیت در جامعه انجام دهیم.ما با پوشش و حجاب خود نشان می دهیم که از فرهنگ ناب اسلامی تبعیت می کنیم چرا که ظاهر و پوشش هر کس نشان دهنده  هنجار پذیری فرهنگی و تابعیت فرهنگی اوست.

 با بررسی آیات مبارک کتاب قرآن به خوبی مشخص و معین می‌شود که هدف از تشریع و ایجاب حکم حجاب اسلامی دست‌ یافتن به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی جهت استحکام و گسترش امنیت اجتماعی است.از آنجایی که نگاه به نامحرم توسط مردان، باعث تحریک و تهییج جنسی آنان و در نتیجه منجر به فساد و ریشه‌کن نمودن امنیت اجتماعی می‌شود، خداوند در کنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، مردان را نیز امر به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را برایشان، حرام کرده است.

 پوشش دینی نشان دهنده  عفت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت که او را شخصیتی برای گسترش امنیت اجتماعی دانسته و نجابتش را می‌ستایند. در این صورت است که زن نه تنها در سنگر حجاب خود، از تیر نگاه‌های زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه در امان خواهد بود، بلکه امنیت و آرامش درونی خود و اجتماع خویش را برقرار خواهد کرد.

اسلام با توجه ویژه به مسئله حجاب و پوشش زنان در محیط کار می‌خواهد که محیط اجتماع از لذت‌های ناهنجار جنسی، پاک شده و راه را برای حفظ نیروی قدرتمند روحی و جسمی با حضوری معنوی در محل کار، بگشاید. در مقابل، بی‌حجابی و بدحجابی باعث سوق دادن لذت‌های جنسی از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه و برهم زدن امنیت اجتماعی آنان می‌شود و در جامعه ای که امنیت اجتماعی آن توسط ناهنجاری های فرهنگی تهدید بشود، رفته رفته خطر پدیده  تغییر فرهنگی و یا تغییر ساختار های اساسی آن جامعه را تهدید میکند و این در نوع خود نیاز به بررسی و تامل دارد.

از جمله حیطه های مهم تهاجم فرهنگی غربی‌ها مبارزه با فرهنگ حیاء ، حجاب و از بین بردن امنیت اجتماعی بوده و هست و این امر، به نوع خاص از زمان رضاخان شروع شد، به این صورت که تحت عنوان اتفاق و اتحاد ظاهری و شکلی جامعه ، با حجاب به مبارزه برخاستند و از پوشیدن لباس مقدس روحانیت و احیای مجالس عزاداری امام حسین علیه‌السلام جلوگیری به عمل آوردند.

آنها همچنین به اسم آزادی و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلی این آزادی حقیقی معرفی کردند و امنیت اجتماعی افراد جامعه را به خطر انداختند.در نتیجه حفظ حجاب و امنیت اجتماعی و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مولفه، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندی را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می‌دهد و برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی واجب و ضروری است.تمدنی که در آن دین اسلام و احکام الهی، انسان را به متعالی ترین درجات یک موجود که اشرف مخلوقات نامیده شده است می رساند.

در پایان از همه خواهران و مادران سرزمینم و برادران غیرتمند خودم این خواهش را دارم که همانطور که شهدای اسلام از صدر تا کنون برای حفظ حجاب و عفاف فاطمی و غیرت علوی جان خود را فدا کردند، شما هم رهروان همان راه پاک و مقدس شهدا و اهل بیت باشید و در صیانت از این عطیه الهی بکوشید کما که در وصیتنامه های شهدای ما به وفور به این موارد تاکید و توصیه شده است.

انتهای پیام/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها